Wednesday 25 April 2012

Janganlah berkira-kira dijalan dakwah ini....

Alhamdulillah,perkongsian pertama ana adalah ilmu yang telah disampaikan oleh murrobiah ana hari ini.
X byk sgt yang dpt dikongsikan tapi ana tertarik dengan kata2 murobbiah ana yg mana ''dijalan dakwah ini kita sebagai da'ie janganlah berkira2". Apa maksud murobbiah ana ckp?? mksudnya disetiap apa yang kita lakukan dijalan dakwah ni,jgn berkira2. Ok,ana amik satu contoh situasi,yg mana contoh ana sudah hbis kelas pada pkul 4 ptg,dan usrah bermula pada pkul 5.30 ptg. Jd bg seorg da'ie yg berkira2 dijalan dkwah ni dia akan ckp " hari ana xdpt join usrah lh akak,sbb ana blik kelas lmbt hri ni,jd xsmpat nkg usrah sbb ana nk mandi,nk bsuh bju,esok ana ade test..bla,bla,bla....." byklh lg alasan yg diberikan..situasi bginilah yg dikatakn seorg yg berkira2,jika dia benar2 ingin menyertai dkwah ini,dia akan berkorban semuanya walaupun pnat skalipun lbh2 lg mse sedangkan tempoh waktu yg ada utk ke usrah sgt lame dan aktiviti yg disebut td 2 sepatutnya boleh dibuat awal lg tnpa memberi 1001 alasan. Ikhlaslah dijalan dkwah ini,insyaAllah,sgt indah maharnya. Betapa besarnya pengorbanan seorg pndakwah e2 tdk kira masa,harta..semuanya dikorbankan dijalan ALLAH..murobiah ana ckp lg " tanpa pengorbanan, maka dakwah itu akan cacat"..ana teringat satu hadis yang ana bace dimajalah synergi iaitu:

Daripada Abu Hurairah r.a,Nabi S.A.W bersabda: ''Jalan ke syurga dibentangi dengan perkara yang tidak disukai manakala jalan ke neraka dibentangi dengan syahwat," 

Maka apa yg kita suka belum tentu baik utk kita manakala benda yg kita tdk suka blum tentu tidak baik utk kita. Firman ALLAH dlm surah Al-Baqarah ayat 216 surah yg ke 2:

“Wahai hambaKu, barangkali kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan barangkali kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu. Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui.”Al-Baqarah [2:216] .

Sekadar itu prkongsian ana untuk hari ini,mana yg baik ambiklah,yg tdk baik tglkan.yg salah mohon btulkan,ana mohon maaf ats kekurangan ana.InsyaALLAH dikesempatan lg, ana akan menyambung lg perkongsian ana.Jazakillah^^

No comments:

Post a Comment